• Crna slova
  • Bijela slova
  • Zadane boje
  • Manja slova
  • Veća slova
  • Zadana slova
  • Font za disleksiju
  • Zadani Font
en
Erasmus logo

Istraživanje o učinku programa Erasmus+ na područje obrazovanja odraslih

Program Erasmus+, koji podupire Europska unija, ima cilj unaprijediti obrazovni, profesionalni i osobni razvoj pojedinaca diljem Europe i izvan nje. Komponenta obrazovanja odraslih u okviru programa Erasmus+ usmjerena je prema jačanju socioekonomske otpornosti odraslih osoba koje se suočavaju s različitim izazovima u postizanju osobnog napretka. To uključuje unaprjeđenje jezičnih, matematičkih, digitalnih i drugih vještina kako bi se potaknula veća samostalnost među ranjivim skupinama odraslih osoba.

Logotip RIA-AE mreže
@RIA-AE

Područje obrazovanja odraslih razlikuje se od ostalih područja programa Erasmus+ ( strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, visokog obrazovanja te osnovnog i srednjoškolskog obrazovanja). Primjerice, različite vrste organizacija pružaju obrazovanje odraslih (udruge, kulturne ustanove, knjižnice, volonterske organizacije, itd.). Osim stručnjaka, te organizacije često uključuju i volontere koji pomažu odraslim polaznicima u procesu učenja (npr. pri učenju novog jezika). Posebnost je i to da u mnogim državama članicama EU ne postoje nacionalne strategije za obrazovanje odraslih koje su uobičajene za osnovno, srednje i visokoškolsko obrazovanje.

Nadalje, skupine odraslih polaznika iznimno su raznolike te obuhvaćaju osobe s nižom razinom obrazovanja, slabim digitalnim vještinama, osobe migrantskog podrijetla, osobe s invaliditetom, starije osobe i mnoge druge. S obzirom na veliku heterogenost ciljanih skupina, obrazovanje odraslih obuhvaća širok spektar različitih potreba za učenjem. Do sada je poznato relativno malo o učinku programa Erasmus+ na odrasle polaznike, osoblje, volontere i organizacije u području obrazovanja odraslih.

Da bi se bolje koordinirale istraživačke aktivnosti usmjerene prema procjeni učinka međunarodne suradnje i projekata mobilnosti u obrazovanju odraslih te kako bi se omogućio daljnji razvoj i poboljšala kvaliteta Erasmus+ programa, osnovana je međunarodna istraživačka mreža RIA-AE (Research-based Impact Analysis of Erasmus+ Adult Education Programmes).

Istraživačka mreža RIA-AE

Istraživačku mrežu RIA-AE osnovalo je 2022. godine osam nacionalnih agencija, pod koordinacijom njemačke nacionalne agencije pri Saveznom institutu za strukovno obrazovanje i osposobljavanje (BIBB, DE02). Od svoga osnutka mreža je značajno narasla i trenutno obuhvaća 20 država: Austriju, Belgiju, Češku, Estoniju, Finsku, Francusku, Hrvatsku, Njemačku, Mađarsku, Irsku, Italiju, Latviju, Nizozemsku, Poljsku, Portugal, Rumunjsku, Slovačku, Sloveniju, Španjolsku i Tursku.

Za međunarodnu istraživačku koordinaciju, u suradnji s njemačkom nacionalnom agencijom pri Saveznom institutu za strukovno obrazovanje i osposobljavanje, zadužen je međunarodni konzorcij koji čine Ockham IPS (nositelj projekta), Institut für Innovation und Technik (iit) i Artéduc/Sveučilište u Bruxellesu.

Pristup praćenju Erasmus+ programa u obrazovanju odraslih

Mreža RIA-AE razvila je međunarodni pristup praćenja Erasmus+ programa u obrazovanju odraslih. Nacionalne studije praćenja koje su se paralelno provodile u državama članicama Mreže uz korištenje jedinstvenog istraživačkog dizajna, dale su uvid nacionalnim agencijama o provedbi i učincima Erasmus+ programa u obrazovanju odraslih. Osim toga, prikupljeni podaci pridonijeli su izradi prve europske studije usmjerene prema isticanju učinaka Programa na međunarodnoj razini i poticanju njegovog daljnjeg razvoja na europskoj razini.

Studija se usredotočila na učinke dviju ključnih aktivnosti Erasmus+ programa (Ključna aktivnost 1: mobilnost pojedinaca u svrhu učenja i Ključna aktivnost 2: suradnja za inovacije i razmjenu dobre prakse) na financirane organizacije, sudionike (osoblje i polaznike) te područje obrazovanja odraslih u svakoj zemlji koja je sudjelovala u studiji (Hrvatska se uključila u drugi krug istraživanja koji je započeo 2025. i za koji će rezultati biti dostupni polovinom 2026.).

Osim internacionalizacije ovog obrazovnog područja, osobit interes bio je usmjeren na horizontalne prioritete koje je postavila Europska unija: uključivanje i raznolikost, ekološka održivost i borba protiv klimatskih promjena, digitalna transformacija, sudjelovanje u demokratskom životu, zajedničke vrijednosti i građanski angažman.

Istraživački dizajn usuglašen unutar Mreže podrazumijeva upotrebu kombiniranih metoda. Uz analizu dokumenata koja uključuje projektne dokumente i podatke iz baza Europske unije, provodi se i online anketiranje organizacija koje su sudjelovale u Programu. Studije slučaja i intervjui s odraslim polaznicima i organizacijama koje ne sudjeluju u Programu dopunile su metodološki okvir. U prvom krugu istraživanja provedenom 2023. godine metodološki koncept nije u potpunosti primijenjen u svim zemljama pa je stoga planirano proširenje u tom segmentu za sljedeća dva ciklusa istraživanja, 2025. i 2027. godine.

Nacionalna izvješća zemalja koje su sudjelovale u prvom ciklusu istraživanja te Europsko sintezno izvješće iz prvog istraživačkog ciklusa 2023./2024. dostupni su putem poveznice.