Digitalna transformacija
Program Erasmus+ podupire razvoj digitalnih vještina u skladu s Akcijskim planom za digitalno obrazovanje. Omogućava sudjelovanje u kvalitetnom digitalnom osposobljavanju i razmjenama putem platformi eTwinning, School Education Gateway i Europskog portala za mlade i potiče stručnu praksu u digitalnom sektoru. Novim formatima omogućuje kombiniranje kratkoročne fizičke mobilnosti u inozemstvu s učenjem i timskim radom putem interneta. Provedba programa dodatno će se digitalizirati i pojednostavniti potpunim uvođenjem europske studentske iskaznice.
Pandemija COVID-19 ubrzala je digitalne procese u obrazovanju te naglasila važnost inovacije i digitalne edukacije, neophodnih u današnjem digitalnom vremenu. U skladu s Akcijskim planom za digitalno obrazovanje i ciljem stvaranja europskog prostora obrazovanja do 2025., program Erasmus+ razvio je mehanizme koji bi trebali pridonijeti razvoju digitalnih vještina za sve dionike sustava obrazovanja te potaknuti stvaranje infrastrukture koja će omogućiti lakšu i učinkovitiju digitalnu suradnju. Tako je u programskom razdoblju od 2021. - do 2027. digitalna transformacija jedan od ključnih prioriteta te je u svim sektorima planirana kroz razvoj osnovnih i naprednih digitalnih vještina, poticanje kombiniranih (blended) mobilnosti, koje uključuju fizičku mobilnost i online učenje u okviru projekata mobilnosti te partnerske projekte koji razvijaju inovativne kurikule i prakse učenja i podučavanja uz uporabu digitalnih sadržaja.
Dodatno, u sektoru visokog obrazovanja novost je inicijativa Europska studentska iskaznica. Cilj je te inicijative smanjenje administrativnog opterećenja te olakšavanje virtualne i kombinirane mobilnosti zahvaljujući aplikaciji Erasmus+ app. Od ustanova u visokom obrazovanju očekuje se da podatke o studentskim mobilnostima međusobno razmjenjuju putem mreže Erasmus bez papira. Ta je inicijativa potpora Akcijskom planu za digitalno obrazovanje u kontekstu razvoja infrastrukture za digitalnu suradnju, koji proces sudjelovanja u programu Erasmus+ čini znatno pristupačnijm i jednostavnijim.
Primjeri dobre prakse
Program Erasmus+ igra ključnu ulogu u pripremi pojedinaca i organizacija za digitalnu transformaciju odnosno podršku za razvoj digitalnih kompetencija nastavnog osoblja i učenika kako bi ojačali kapacitete Europe u važnim sektorima budućnosti, kao što su umjetna inteligencija, robotika i okolišno inženjerstvo. Inspirativne priče u nastavku govore tome u prilog.
Znanstveni odgovor na promjene brže od smjene generacija
Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu proveo je od 2015. do 2017. projekt strateškog partnerstva „Inovativna IKT rješenja za društvene izazove“ (Innovative ICT Solutions for the Societal Challenges – INNOSOC), koji je Europska komisija ocijenila kao "uspješnu priču“ na temelju kriterija kvalitete, relevantnosti i ostvarenih rezultata.
Cilj je projekta razvoj transnacionalnoga multidisciplinarnoga intenzivnoga studijskoga programa u području inovacija zasnovanih na informacijsko-komunikacijskim tehnologijama (ICT) za rješavanje društvenih izazova.
Projekt je studentima i nastavnicima omogućio suradnju sa stotinama kvalitetnih znanstvenika i unapređenje vještina i kompetencija poput praktičnog rješavanja problema i rada u višekulturnim timovima te je ujedno pridonio popularizaciji STEM područja među učenicima osnovnih i srednjih škola primjenom svima dostupnih višejezičnih edukacijskih resursa.
Programiranje se uči već u vrtiću
Dječji vrtić Petar Pan u 2014. proveo je projekt pod nazivom „Nova znanja i kompetencije za europski vrtić“ u okviru kojeg je devetero djelatnika sudjelovalo na pet različitih stručnih usavršavanja gdje su učili o novim pristupima odgoju, jačanju kreativnosti, učenju na otvorenom i uporabi interaktivnih medija. Tim su projektom željeli unaprijediti i jedinstven program ranog učenja informatike koji provode, a u okviru kojega se predškolci suvereno služe različitim IKT alatima, pišu scenarije, snimaju filmove i uče jezike.
Virtualna stvarnost pretvorila je zavarivanje u hit struku
Zahvaljujući svojemu istraživačkom duhu, velikoj upornosti i entuzijazmu, Željko Habek, diplomirani inženjer strojarstva, umirovljeni profesor u Industrijsko-obrtničkoj školi u Slavonskom Brodu i predsjednik Udruge za cjeloživotno strukovno obrazovanje Struka, pokrenuo je 2016. zajedno s Učilištem Uljanik projekt koji je zavarivanje učinio privlačnim učenicima.
Erasmus+ projekt „Zavarivanje je tvoja šansa“ („Welding is your chance”) odlično su prihvatile nove generacije jer je nove tehnologije, odnosno virtualnu realnost, iskoristio kao efikasnu metodu poučavanja.
Korisni savjeti
Kako ostvariti digitalnu komponentu mobilnosti?
Virtualna mobilnost
Virtualna mobilnost obuhvaća niz aktivnosti potpomognutih informacijskim i komunikacijskim tehnologijama, uključujući e-učenje, kojima se ostvaruju ili olakšavaju međunarodna, suradnička iskustva u kontekstu poučavanja, osposobljavanja ili učenja.
Kombinirana mobilnost
Kombinirana („blended“) mobilnost uključuje kombinaciju načina. Najčešće se koristi kombinacija tradicionalnog osobnog poučavanja na radionicama ili seminarima i tehnika online učenja na daljinu kao što su, primjerice, internet, televizija i konferencijski pozivi.
Hibridna mobilnost
Hibridna mobilnost znači da dio sudionika sudjeluje fizički na aktivnostima, a dio sudjeluje virtualno. Oni sudionici koji mogu putovati u zemlju u kojoj se održava aktivnost dolaze fizički, a sudionici koji ne mogu putovati na aktivnostima sudjeluju virtualno.
Kako organizirati kombinirane mobilnosti u programu Erasmus+?
Sve mobilnosti u svim sektorima mogu biti kombinirane, odnosno razdoblju fizičke mobilnosti može biti pridružen i virtualni dio prije, tijekom ili nakon mobilnosti, dodajući joj tako dodanu vrijednost i omogućujući veću fleksibilnost u učenju.
Koje su specifične vrste kombiniranih mobilnosti dostupne u visokom obrazovanju?
Kombinirana kratkoročna mobilnost studenata
Fizički dio mobilnosti traje od 5 do 30 dana, a ostatak mobilnosti provodi se virtualno. Ta je mobilnost prvenstveno namijenjena studentima kojima dvomjesečna ili dulja mobilnost iz nekog razloga ne odgovara te ne mogu u njoj sudjelovati. Tako je olakšano sudjelovanje svim zainteresiranim studentima, što doprinosi većoj uključivosti.
Kombinirani intenzivni programi
Ove vrste mobilnosti usmjerene su na promicanje inovativnog učenja i podučavanja. Organizirane su kao intenzivni zajednički tečajevi za polaznike. Kratkoročne fizičke grupne mobilnosti traju od 5 do 30 dana, uz obveznu virtualnu komponentu prije, tijekom ili nakon mobilnosti. U ovim aktivnostima sudjeluju minimalno tri visoka učilišta iz tri različite programske zemlje te uključuju minimalno 15 polaznika iz programskih zemalja.
Što je Erasmus+ aplikacija?
Erasmus app mobilna je aplikacija dostupna na svim europskim jezicima koja studente vodi kroz cijeli proces Erasmus+ mobilnosti te je jedinstvena točka pristupa online alatima i uslugama koje će studentima olakšati Erasmus+ iskustvo prije, tijekom i nakon mobilnosti. Njezin je cilj učiniti mobilnosti dostupnima što većem broju sudionika i pojednostavniti administrativne procese, promovirajući inovaciju i digitalizaciju.
Kako pristupiti aplikaciji?
Aplikacija je dostupna putem aplikacija Google play i Apple Store te putem desktop verzije.
Koje su sve funkcionalnosti aplikacije planirane u budućnosti?
- Online informacije za studente prije, tijekom i nakon mobilnosti
- Savjeti i preporuke drugih studenata
- Pretraga visokih učilišta i online prijave
- Potpisivanje online ugovora o učenju
- Pregled dostupnih događanja i aktivnosti u ustanovi primateljici
- Virtualna europska studentska iskaznica na mobilnom uređaju
SELFIE - alat za samoprocjenu digitalno usmjerenih škola
Kako bi pomogla školama u procjeni njihova korištenja digitalnih tehnologija, Europska komisija je u suradnji s međunarodnim timom stručnjaka, razvila alat za samoprocijenu SELFIE – Self-reflection on Effective Learning by Fostering Innovation through Educational Technologies, odnosnosamoprocjena učinkovitosti učenja poticanjem inovacija kroz obrazovne tehnologije.