Girls Go STEM: Od djevojke do inovatorice uz Erasmus+
Sveučilište u Zagrebu, kao vodeća obrazovna institucija u zemlji, bilo je nositelj Erasmus+ projekta Girls Go STEM, vrijednog 120.000 eura, čiji je cilj bio povećati zastupljenost žena u STEM području. Projekt se fokusirao na poticanje djevojaka i mladih žena na upis STEM studija te na razbijanje rodnih stereotipa kroz edukaciju, mentorstvo i umrežavanje.

„Glavna motivacija bila je nedovoljna zastupljenost žena i djevojaka u STEM-u, što predstavlja složen društveni problem“, istaknula je prof. dr. sc. Ana Vukelić, voditeljica projekta. Nastavlja kako je cilj bio potaknuti djevojke i mlade žene na upis STEM studija, posebno inženjerskih, te povećati broj žena koje diplomiraju na tim studijskim programima.
Projekt je također istraživao i načine prevladavanja rodnih stereotipa kroz rodno osjetljiv i integrativan pristup poučavanju.
„U svom dugogodišnjem nastavnom i znanstvenom iskustvu osvijestila sam koliko je STEM važan za djevojke. STEM potiče djevojke da razmišljaju kao inovatorice, razvijaju samopouzdanje i kreativnost te rješavaju velike izazove u svojim zajednicama. Obrazovanje u STEM-u omogućuje bolje razumijevanje svijeta te oblikovanje samopouzdanja i osjećaja vlastite sposobnosti, “, naglašava prof. Vukelić.
Također, tržište rada zahtijeva STEM vještine poput kritičkog mišljenja, rješavanja problema i digitalnih kompetencija. Bez njih djevojke i žene riskiraju dodatnu isključenost iz ravnopravnog sudjelovanja u gospodarstvu i društvu.
Tim i partnerstva
Kao koordinator projekta sudjelovao je Sveučilište u Zagrebu Prehrambeno-biotehnološki fakultet, uz djelatnike Kabineta za matematiku i Laboratorija za biologiju i genetiku mikroorganizama. Podršku su dali i stručnjaci s Fakulteta elektrotehnike i računarstva (FER), Tekstilno-tehnološkog, Arhitektonskog i Geotehničkog fakulteta.
U projekt su bila uključena i druga sveučilišta: Sveučilište u Rijeci (Tehnički fakultet), Hacettepe University iz Turske, South East European University i Savez istraživača Makedonije – SIM iz Sjeverne Makedonije. Partnerstvo je formirano još prije šest godina kroz zajednički Erasmus+ projekt posvećen STEM obrazovanju.
„Svaka je institucija imenovala lokalnog voditelja projekta, a zajedno smo činili Project Management Team odgovoran za provedbu“, objašnjava Vukelić. „Zadaci su bili jasno podijeljeni, a napredak se pratio prema GANTT tablici. Ja sam kao voditeljica projekta nadzirala pravovremeni početak i završetak aktivnosti te izvještavala tim o dinamici provedbe“.
Financiranje i ključne aktivnosti
Od dodijeljenih 120.000 eura, sredstva su raspodijeljena na nekoliko ključnih aktivnosti: upravljanje projektom (24.000 €), Girls Go STEM e-platforme za mentorstvo (18.600 €), organiziranju STEM Café priča (38.500 €) te izradu Smjernica za integriranje rodne perspektive u nastavu (38.900 €). „Nije bilo potrebe za prilagodbom proračuna“, naglašava Vukelić.

Platforma za mentorstvo i smjernice za nastavu
Mentorice uključene u e-platformu odabrane su prema profesionalnim postignućima, iskustvu u STEM-u i komunikacijskim vještinama. One su studenticama služile kao uzori i podrška u razvoju karijere. „Studentice su se registrirale i bile uparene s mentoricama prema kompatibilnosti, a sastanci su se održavali online ili uživo“, pojašnjava Vukelić.
Posebna vrijednost projekta bile su smjernice za integriranje rodne perspektive u nastavu, namijenjene sveučilišnim nastavnicima diljem Europe. Nastale su kroz istraživanja, rasprave i pilot trening u Rijeci.
„Smjernice su namijenjene svim institucijama u Europi i cilj im je mijenjati percepcije, stavove, ponašanja i stereotipe prema ženama u STEM-u te povećati svijest o nesvjesnoj i nenamjernoj rodnoj pristranosti. Pomoću ovih smjernica sveučilišni nastavnici bi povećali vlastitu i studentsku svijest o rodnoj perspektivi, razvijajući metode poučavanja koje donose koristi studenticama i široj društvenoj zajednici“, dodaje Vukelić.
STEM Café priče – uzori iz prve ruke
Jedan od najuspješnijih elemenata projekta bile su STEM Café priče – neformalni susreti studentica i uspješnih znanstvenica. Mentorice su govorile o vlastitim životnim i karijernim putovima, istraživanjima i inovacijama, a nakon izlaganja slijedio je otvoren razgovor. Ovi događaji bili su poučni i motivirajući posebice jer su djevojke imale priliku upoznati uzorne žene iz STEM-a i čuti iz prve ruke kako izgleda njihov profesionalni put.
Uključivanje studentica i prevladani izazovi
Studentice, znanstvenice i nastavnice bile su uključene u sve faze – od razvoja platforme i smjernica do sudjelovanja u STEM Café događajima. Posebna pažnja posvećena je uključivanju mladih žena iz ruralnih sredina.
Izazovi dakako nisu izostali – od pronalaska dovoljnog broja mentorica i studentica do promocije događaja i web stranice. „Rješavali smo ih kombinacijom osobnih kontakata, jačanjem promocije i optimizacijom digitalnog marketinga“, objašnjava Vukelić.

Rezultati i učinak
Kao najvrjedniji rezultat projekta, profesorica Vukelić izdvaja „promicanje rodne ravnopravnosti u napredovanju karijera znanstvenica i inženjerki“. Posebno naglašava STEM Café priče – susrete i rasprave s mentoricama.
Tijekom projekta organizirano je pet događaja STEM Café priča, a na svakom je sudjelovala barem jedna uspješna žena u STEM području. „Ti događaji bili su zanimljivi, poučni i neformalni razgovori tijekom kojih su mentorice predstavile svoja aktualna istraživanja, inovacije ili teme vezane uz STEM“, istaknula je Vukelić.
Na početku razgovora mentorice su govorile o svojim životnim putovima i prvim razmišljanjima o poslovima povezanima sa STEM-om, a zatim i o razlozima zbog kojih su se odlučile za studij u tom području. Poseban naglasak bio je na njihovim karijernim iskustvima, izazovima i zadovoljstvu zbog odabira profesije. Nakon izlaganja, druženje se nastavilo u opuštenoj atmosferi uz neformalni razgovor s djevojkama i mladim ženama.
Naučene lekcije i preporuke
Kao mentorica i istraživačica, profesorica Vukelić je kroz projekt stekla dublje razumijevanje potreba studentica i važnosti rodno osjetljivog poučavanja. „Ovo razumijevanje pomoglo mi je prepoznati izazove s kojima se studentice suočavaju i bolje ih podržati u njihovom akademskom i profesionalnom razvoju. Radeći na razvijanju Smjernica za integraciju rodnih perspektiva u nastavu, povećala sam vlastitu svijest o rodnim pitanjima u nastavnim sadržajima i osvježila potrebu za razvijanjem novih nastavnih metoda koje podržavaju rodnu ravnopravnost. To bi donijelo koristi ne samo studentima, već i društvenoj zajednici u cjelini“, naglasila je.
Organizacijama i sveučilištima koja žele pokrenuti Erasmus+ projekte s društvenim utjecajem savjetuje da jasno definiraju društveni problem, uključe ciljanu skupinu već u fazi planiranja i osiguraju održivost aktivnosti nakon završetka projekta. Mladim ženama koje razmišljaju o STEM-u poručuje: „Ako vas zanima STEM, krenite tim putem bez obzira na stereotipe. Budite uporne i iskoristite podršku svoje zajednice.“

Ponos i učinci projekta
Profesorica Vukelić naglašava da je projekt ostavio trajan trag ne samo među sudionicama, nego i među partnerskim institucijama. „Provedbom ovog projekta ojačan je odnos između partnerskih institucija i njihove mreže bivših studenata, što je dodatno učvrstilo veze unutar zajednice i stvorilo dugoročne mogućnosti za suradnju“, istaknula je.
Kako dodaje, projekt je poslužio i kao model za poticanje dijaloga na svim obrazovnim razinama, pokazujući da neformalno mentorstvo i otvorena rasprava mogu igrati ključnu ulogu u privlačenju mladih žena u STEM područja. Suradnja s drugim sveučilištima i školama omogućila je razmjenu iskustava i znanja, što je obogatilo obrazovne prakse i stvorilo temelje za održivo mentorstvo.
Posebno se istaknula vrijednost STEM Café priča. Studentice su u tim susretima dijelile zadovoljstvo svojim fakultetskim iskustvima, ističući pristupačnost profesora i sveučilišnog života. „Ovi su događaji imali izrazito pozitivan učinak – potaknuli su interes i entuzijazam među studenticama za daljnje obrazovanje i karijere u STEM-u“, kaže Vukelić. Neke su djevojke čak izrazile želju da i nakon događaja ostanu u kontaktu s mentoricama radi daljnjeg vodstva i podrške.
Mentorice su u tim susretima imale priliku reflektirati vlastita iskustva i izazove. Kako ističe Vukelić, pozitivne interakcije s mladim ženama dodatno su osnažile njihovu predanost mentorstvu: „Ovi su susreti ojačali njihovu motivaciju da nastave pružati smjernice i podršku studenticama koje se odlučuju za STEM karijere.“
Projekt Girls Go STEM pokazao je da ulaganje u edukaciju, mentorstvo i razbijanje stereotipa može imati snažan učinak – ne samo na mlade žene koje tek započinju svoj akademski put, već i na cijelu zajednicu. Stvaranjem prostora za dijalog, podršku i vidljivost uzornih žena u STEM-u, otvoren je put prema ravnopravnijem i inkluzivnijem obrazovnom sustavu. Profesorica Vukelić i njezin tim dokazali su da se kroz zajednički rad i međunarodna partnerstva mogu ostvariti dugoročne promjene koje inspiriraju nove generacije istraživačica, inženjerki i inovatorica.
Klikom na poveznicu upoznajte se i s drugim inspirativnim projektima hrvatskih korisnika!