Istraživanje pokazalo: Europski identitet jača među mlađim generacijama
U najnovijem izvještaju Međunarodne studije građanskog odgoja i obrazovanja (ICCS), koji je objavljen 2022. godine, uočava se značajna identifikacija s europskim identitetom među četrnaestogodišnjacima, odnosno učenicima osmih razreda. Ovakvi rezultati posebno su relevantni s obzirom na to da će u mnogim europskim državama ti učenici uskoro stjecati pravo glasa na europskim izborima.
ICCS komparativni je istraživački program Međunarodnoga udruženja za vrednovanje obrazovnih postignuća IEA. Osmišljen je kako bi se u različitim zemljama istražili načini na koje su mladi ljudi spremni preuzeti svoju građansku ulogu. ICCS-om se istražuju učenička znanja i razumijevanje pojmova i tema vezanih uz građanski odgoj i obrazovanje te se izvještava o njihovim vrijednostima, stavovima i ponašanjima.
Treći ciklus ove studije obuhvatio je 20 zemalja povezanih s programom Erasmus+, uključujući 18 članica Europske unije, te Norvešku i Srbiju, a sufinanciran je od strane Europske komisije. U najopsežnijem istraživanju dosad sudjelovalo je 3 400 ravnatelja škola, 40 000 nastavnika i 82 000 učenika osmih razreda. ICCS 2022 je drugi ciklus u kojemu je sudjelovala Republika Hrvatska. U istraživanju je sudjelovalo 2759 učenika osmoga razreda, 2290 učitelja i 146 ravnatelja osnovnih škola diljem Hrvatske.
Ključni rezultati istraživanja
Rezultati ICCS-a 2022 sugeriraju da rani građanski odgoj može imati dalekosežan utjecaj na političke i društvene stavove mladih Europljana. Kroz takvo obrazovanje mladi se ne samo informiraju o svojim pravima i obvezama, već se i motiviraju za aktivno sudjelovanje u demokratskim procesima.
- Analiza podataka iz Europe pokazuje da obrazovanje koje potiče aktivno građanstvo ima pozitivan utjecaj na stavove učenika. Oni koji su bili izloženi intenzivnijem građanskom odgoju i obrazovanju iskazuju jače pozitivne stavove prema Europskoj uniji, veću podršku za mobilnost unutar Europe te u većoj mjeri zagovaraju održive prakse.
- Istraživanje također ukazuje na to da učenici pokazuju izražen europski identitet, često s većim povjerenjem u europske institucije nego u nacionalne vlade. Također, pokazuju spremnost za aktivno sudjelovanje u europskim izborima, što je ključno za buduće političke procese.
U trenucima kada se Europska unija suočava s brojnim izazovima, obrazovanje koje promiče aktivno i informirano građanstvo ključno je za održavanje i jačanje demokratskih vrijednosti. Erasmus+ program prepoznaje važnost aktivnog sudjelovanja u demokratskom životu kao jedan od svojih prioriteta, naglašavajući kako je sudjelovanje mladih u demokratskim procesima ne samo pravo, već i odgovornost.
Detaljnim informacijama, rezultatima i istraživanju možete pristupiti na poveznici.