• Crna slova
  • Bijela slova
  • Zadane boje
  • Manja slova
  • Veća slova
  • Zadana slova
  • Font za disleksiju
  • Zadani Font
en
Erasmus logo

Splitska inovacija: Učenje jezika kroz virtualnu stvarnost osvaja Europu

Kako izgleda učenje jezika u virtualnoj stvarnosti? Mogu li se obrazovni sadržaji za odrasle učiniti toliko zanimljivima da polaznici doslovno „ulaze“ u jezik? Na ta i brojna druga pitanja odgovore nudi Erasmus+ projekt „Virtual Reality for Language Learning (VR4LL)“, koji je provelo splitsko Učilište Jantar u suradnji s partnerima iz više europskih zemalja. O projektu, njegovim rezultatima, izazovima i planovima za budućnost razgovarali smo s Josipom Sobinom, voditeljem projekta i predstavnikom Učilišta Jantar.

Mladić i djevojka uz pomoć VR naočala uče strane jezike
VR sadržaj za učenje stranih jezika koje je Učilište Jantar izradilo sa stranim partnerima koristi se u školama diljem svijeta @Učilište Jantar

Više od škole jezika

Učilište Jantar djeluje još od 1992. godine kao škola stranih jezika, a 2008. se, usklađivanjem s europskim zakonodavstvom, registriralo kao ustanova za obrazovanje odraslih. Danas funkcionira kao objedinjeni obrazovni centar koji osim tečajeva i certificiranih ispita (Cambridge, IELTS) sudjeluje i u razvoju inovativnih edukacijskih modela.

„Jantar je jedini centar u Hrvatskoj za vanjsko vrednovanje znanja engleskog jezika za Cambridge i IELTS ispite,“ ističe Sobin, dodajući da je iza VR4LL projekta stajao velik i raznolik tim – od nastavnika i mentora s više od 25 godina iskustva do međunarodnih programera i stručnjaka za razvoj nastavnih materijala.

Ideja koja je sazrijevala

Inicijalna ideja za projekt došla je od Jonathana Dykesa, pionira digitalnog učenja jezika i jednog od predavača na konferenciji ADRIES, koju je Učilište Jantar organiziralo u Splitu 2018. godine.

„Jonathan je spomenuo mogućnosti VR tehnologije u učenju jezika i tako su se kockice poklopile. Mi smo već razmišljali o iskoraku iz KA1 projekata, koji zaposlenicima i polaznicima omogućuju učenje i usavršavanje kroz mobilnosti u inozemstvu, prema složenijim projektnim formatima poput Ključne aktivnosti 2, koja potiče zajedničku suradnju različitih ustanova i organizacija na razvoju inovativnih praksi, kurikula i novih metoda rada te jačanju međunarodne suradnje,“ pojašnjava Sobin.

Suradnja i struktura projekta

Razvoj partnerstva tekao je prirodno. Kako pojašnjava Sobin, Jonathan je već imao programera koji je poznavao VR, a Jantar je pozvao ustanovu za obrazovanje odraslih Dante iz Rijeke koji su njihovi dugogodišnji suradnici i prijatelji s puno više iskustva u provedbi međunarodnih projekata.

Potrebne stručnjake za izradu akademskih projektnih rezultata su lako pronašli unutar mreže škola International House. IH je inače globalna zajednica škola stranih jezika koje povezuje primjena poprilično rigoroznih standarda kvalitete, tako da su IH škole poprilično pouzdani partneri na ovakvim projektima.

„Naglasak je bio na razvoju sadržaja, uz međunarodne sastanke, edukacije za nastavnike, pilotiranja te završnu konferenciju u srpnju 2022., na kojoj je sudjelovalo više od 120 sudionika iz 15 zemalja,“ kaže Sobin.

Kolaž fotografija na kojoj se nalaze dvije ženske osobe s VR naočalama i jedna žena bez naočala
@Učilište Jantar

Priručnik kao alat za nastavnike

Jedan od ključnih rezultata projekta bio je priručnik od 185 stranica namijenjen nastavnicima koji žele primijeniti VR tehnologiju u svojoj nastavi. Osim tehničkih uputa, većinu sadržaja čine gotovi nastavni planovi za izravnu primjenu u učionici.

„Cilj nam je bio omogućiti brzu i široku primjenu, posebno onima sa skromnijim digitalnim vještinama. I čini se da smo u tome uspjeli! Naš VR sadržaj koristi se u školama diljem svijeta,“ ističe Sobin. Ukupan iznos odobrenih Erasmus+ sredstava za projekt iznosio je 289.000 eura, a iskorišten je u potpunosti.

Nastava kroz iskustvo

U VR4LL projektu korištene su dvije suvremene metodologije – Total Physical Response (TPR) i task-based learning. TPR uključuje učenje kroz pokret, a task-based learning kroz rješavanje problemskih zadataka u jezičnom kontekstu.

„VR omogućuje polaznicima da aktivno sudjeluju. Moraju npr. otvoriti vrata u hotelu i zatražiti sobu. Takva interakcija značajno ubrzava usvajanje jezika,“ pojašnjava Sobin.

Dodaje da su razvijeni različiti scenariji. Od realističnih, poput recepcije hotela, do motivacijski snažnih i nesvakidašnjih, kao što je unutrašnjost svemirske stanice.

Jezična raznolikost i fleksibilnost

Iako je projekt bio primarno fokusiran na engleski jezik, razvijeni su i nastavni planovi za njemački i talijanski, kako bi se demonstrirala univerzalna primjenjivost metode.

„Metodologija je ono što je važno. Ona se može primijeniti na bilo koji jezik i bilo koji sadržaj,“ ističe Sobin.

Izazovi i vrijednost tima

Najveći izazov bila je cijena i dostupnost kvalitetnih VR programera.

„Cijene su u nekoliko godina narasle i do deset puta. Projekt je bio moguć samo zato što smo imali partnere koji su bili voljni raditi iz entuzijazma i vizije,“ kaže Sobin.

Posebno ističe važnost timskog rada: „Ponosan sam na cijeli projektni tim – i naš i partnerski. Upravo ta suradnja omogućila nam je savladavanje svih izazova.“

Muška osoba u učionici drži predavanje
Josip Sobin, koordinator Erasmus+ projekta „Virtual Reality for Language Learning (VR4LL)“ @AMPEU

Nastavak projekta: VR4LL 2.0

Nakon uspješne provedbe, projekt je dobio nastavak kroz VR4LL 2.0, koji donosi još sofisticiranije digitalne alate i izdašniju Erasmus+ subvenciju u iznosu od 400 tisuća eura.

„Znanje iz prvog projekta omogućilo nam je razvijati složenije rezultate. Neke od njih već smo implementirali, ali o detaljima ćemo govoriti kad projekt završi,“ najavljuje Sobin.

Budućnost i preporuke

Sobin ističe kako VR i AR (proširena stvarnost) imaju veliki potencijal i izvan jezičnog obrazovanja. Primjerice, u strukovnom ili visokom obrazovanju, gdje se već koriste u medicinskoj edukaciji i simulacijama.

Budućim korisnicima Erasmus+ programa poručuje: „Uključite se – KA2 projekti su izvrsna platforma za razvoj. Digitalni projekti jesu izazovni, ali vrijednost koju donose nadmašuje sve prepreke.“

Smatra i da bi digitalno orijentirani projekti trebali imati veća financijska sredstva zbog visokih troškova razvoja softverskih rješenja.

Više od projekta

Projekt VR4LL nije samo tehnološki uspjeh, već primjer održive i transformativne suradnje u obrazovanju odraslih. Učilište Jantar pokazalo je kako inovacije mogu nastati iz lokalne inicijative i narasti u međunarodno prepoznat rezultat.

„Jačanje individualnih vještina i kapaciteta ustanove, bogatstvo umrežavanja, prepoznatljivost i, najvažnije, održivost poslovanja,“ sažima Sobin.

Za mnoge koji se još nisu uključili u Erasmus+ svijet, ovaj projekt može poslužiti kao konkretna i inspirativna motivacija. Dokaz kako kvaliteta, vizija i suradnja otvaraju vrata inovacijama koje mijenjaju obrazovanje.

Klikom na poveznicu upoznajte se i s drugim inspirativnim projektima hrvatskih korisnika!