Prilagodba stranice
  • Crna slova
  • Bijela slova
  • Zadane boje
  • Manja slova
  • Veća slova
  • Zadana slova
  • Font za disleksiju
  • Zadani Font
en

EITA 2023: Doznajte tko su hrvatski dobitnici Europske nagrade za inovativno poučavanje

Inicijativa Europska nagrada za inovativno poučavanje (EITA) već treću godinu zaredom nagrađuje iznimne projekte i nastavne prakse u sklopu programa Erasmus+, pružajući zaslužena priznanja odgojno-obrazovnim djelatnicima za njihov izniman doprinos struci. Među dobitnicima nagrade u Hrvatskoj za 2023. godinu su Dječji vrtić Čigra iz Zagreba, Osnovna škola Fran Koncelak Drnje iz Koprivničko-križevačke županije, Sveučilište u Zagrebu (FER) za projekt u srednjoškolskom obrazovanju te Sveučilište Jurja Dobrile u Puli za izniman doprinos strukovnom obrazovanju.

Četiri dobitnika EITA nagrade za 2023. godinu
Dobitnici Europske nagrade za inovativno poučavanje 2023. godine - EITA

Nagrada EITA se dodjeljuje jednom godišnje u četiri kategorije, za rani i predškolski odgoj i obrazovanje, osnovnoškolsko obrazovanje, srednjoškolsko obrazovanje, te strukovno obrazovanje i osposobljavanje u svakoj od 33 zemlje uključene u program Erasmus+. EITA je pokrenuta kako bi istaknula postignuća nastavnika i škola, čineći njihov rad vidljivim, promičući iznimne prakse poučavanja i učenja, potičući uzajamno učenje osoblja škole te ističući vrijednost programa Erasmus+ za europsku suradnju nastavnika.

Predstavljamo hrvatske dobitnike koji su ovo prestižno priznaje osvojili zahvaljujući svojim inovativnim Erasmus+ projektima kojima je u fokusu digitalna transformacija obrazovanja.

Vedrana Džanić
Vedrana Džanić, vlasnica i osnivačica DV Čigra te koordinatorica Erasmus+ projekta

1.) Dječji vrtić Čigra iz Zagreba uspješno je proveo Erasmus+ projekt „Digitalne kompetencije odgojitelja za suvremenu pedagošku praksu“. Ovaj inovativni projekt, nagrađen Europskom nagradom za inovativno poučavanje - EITA, fokusirao se na unapređenje digitalnih kompetencija odgojitelja i integraciju tehnologije u predškolski odgoj uz poštivanje ključnih pedagoških načela.
Projekt je prepoznao potrebu za odgovornom upotrebom digitalnih alata te je implementirao interdisciplinarni pristup, educirajući odgojitelje, roditelje i zajednicu. Kroz 13 strukturiranih tečajeva, odgojitelji su stekli znanje i vještine za integraciju digitalnih praksi u svakodnevni rad. DV Čigra postupno je provodio digitalnu transformaciju kojoj su u fokusu učenja djeca, naglašavajući digitalnu sigurnost i uspostavljajući podršku za roditelje i zajednicu. Djeci su omogućili učenje kroz eksperimentiranje, logiku, inovacije i igru.
U konačnici, uspjeh dječjeg vrtića Čigra u realizaciji ovog projekta nije bio samo u prihvaćanju suvremenih tehnologija – već i u promjeni percepcije. Kroz primjere dobre prakse, međunarodne suradnje i vještog korištenja digitalnih tehnologija, vrtić je pokazao prednosti uravnoteženog pristupa obrazovanju. Ostvarili su misiju obrazovanja građana 21. stoljeća, koristeći tehnologiju kao alat, a ne prepreku.

Ana Tustonjić Dombaj, koordinatorica Erasmus+ nagrađenog projekata OŠ Fran Koncelak Drnje
Ana Tustonjić Dombaj, koordinatorica Erasmus+ nagrađenog projekata OŠ Fran Koncelak Drnje

2.) Osnovna škola Fran Koncelak Drnje iz Koprivničko-križevačke županije ostvarila je uspješnu suradnju s europskim partnerima kroz Erasmus+ projekt SLAM, unapređujući STEM obrazovanje u četiri države. Projekt je potaknuo suradnju između škola u Hrvatskoj, Cipru, Grčkoj i Estoniji, okupljajući preko 250 učenika (od 13 do 15 godina), 28 nastavnika te druge različite dionike iz zajednice.
Svaka škola fokusirala se na određenu STEM disciplinu odražavajući SLAM akronim: STEM Learning Activities & Methodology. Unatoč početnim specijalizacijama, svi su aktivno pridonijeli aktivnostima u znanosti, tehnologiji, inženjerstvu i matematici. Partneri su ostvarili ciljeve podizanja razine kognitivnog znanja, jačanja kompetencija, poboljšanja jezičnih vještina, te uvođenja inovativnih metoda poučavanja i integracije izvannastavnih aktivnosti. Projekt je rezultirao razvojem STEM edukativnih kompleta, metodoloških brošura, tutoriala, knjiga s učeničkim znanstvenim izvješćima i STEMopoly igre.
Ovaj projekt nije samo obogatio neposredna iskustva, već je i postavio temelje trajnom napretku u STEM obrazovanju. Učitelji su postali kreativniji i otvoreniji, pridonoseći modernom, dinamičnom i kooperativnom obrazovnom okruženju. Navedeni razlozi bili su presudni za osvajanje Europske nagrade za inovativno poučavanje – EITA.

Ana Sović Kržić
Ana Sović Kržić, profesorica na FER-u i koordinatorica projekta RoboGirls

3.) Erasmus+ projekt RoboGirls, Sveučilišta u Zagrebu odnosno Fakulteta elektrotehnike i računarstva (FER) u partnerstvu s kolegama iz Hrvatske, Grčke, Španjolske, Irske i Cipra, osigurao je potporu djevojkama u aktivnostima iz područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM) putem robotike i kodiranja. Projekt je pokrenut s ciljem smanjenja rodnog jaza u STEM području pružanjem korisnih smjernica, e-učenja, edukacija za nastavnike i preporuka za obrazovne politike koje pridonose smanjenju jaza među spolovima. Potiče rodnu ravnopravnost, jača sposobnosti nastavnika i inspirira djevojčice za uspjeh u digitalnim područjima.
Projekt RoboGirls stvara preduvjete za nadilaženje rodnih stereotipa u STEM zanimanjima, pružajući djevojkama pozitivne uzore i potičući ih na razmišljanje o karijerama u STEM-u. Kroz aktivnosti za učenike i nastavnike, stvaranje vodiča i inovativne platforme za e-učenje, projekt promiče rodno neutralno STEM obrazovanje i inkluzivnost. U projektu koji je probio barijere, osnažujući ruralne škole, imigrante i učenike s invaliditetom sudjelovalo je više od 1.300 učenika i 70 učitelja u pet zemalja.
Ana Sović Kržić, profesorica na FER-u i koordinatorica projekta, naglašava kako obrazovanje može prevladati prepreke i potaknuti pojedince da oslobode svoj potencijal. Projekt je zasluženo dobio Europsku nagradu za inovativno poučavanje (EITA).

Voditelj projekta 3D4VET, izvanredni profesor dr. sc. Sven Maričić, pionir tehnologije 3D printa u Hrvatskoj
Voditelj projekta 3D4VET, izvanredni profesor dr. sc. Sven Maričić, pionir tehnologije 3D printa u Hrvatskoj

4.) Još je jedno hrvatsko sveučilište nositelj projekta kojim se uvode inovacije školski program. Riječ je o Sveučilištu Josipa Jurja Dobrile u Puli i njihovu Erasmus+ projektu 3D and Virtual Reality Technologies for VET (3D4VET) koji je učenicima strukovnih škola omogućio stjecanje znanja o novim tehnologijama: CAD modeliranju, 3D printanju i virtualnoj stvarnosti. Istovremeno su postignuti inovativni rezultati koji unaprjeđuju svladavanje gradiva u dvije strukovne škole, kao što su izrada 3D model robotske ruke za Industrijsko-obrtničku školu Pula, 3D model interaktivne kralježnice za pulsku Medicinsku školu koji učenicima kroz videoigru pomaže učiti na inovativan i zanimljiv način. Kao inkluzivni bonus rezultat nastao je 3D model pulske Arene koji pomaže slijepim i slabovidnim osobama doživjeti kulturno-povijesnu baštinu Pule.
U suradnji s partnerima iz Hrvatske, Francuske i Rumunjske, stvoreni su intelektualni rezultati za slobodno korištenje, poput "Priručnika za 3D recepte" i E-learning tečaja - "Smjernice za 3D i VR iskustvo". Projekt je osvojio dva međunarodna inovatorska priznanja te Europsku nagradu za inovativno poučavanje 2023. godine.
Voditelj projekta, izvanredni profesor dr. sc. Sven Maričić, pionir tehnologije 3D printa u Hrvatskoj, uspješno je demonstrirao kako nove tehnologije mogu modernizirati strukovno obrazovanje, čineći ga atraktivnim za učenike i prilagođavajući ga suvremenim potrebama tržišta rada. Profesor Maričić također aktivno popularizira znanost kroz 3D radionice za djecu i odrasle.