EITA 2023: Doznajte tko su hrvatski dobitnici Europske nagrade za inovativno poučavanje
Inicijativa Europska nagrada za inovativno poučavanje (EITA) već treću godinu zaredom nagrađuje iznimne projekte i nastavne prakse u sklopu programa Erasmus+, pružajući zaslužena priznanja odgojno-obrazovnim djelatnicima za njihov izniman doprinos struci. Među dobitnicima nagrade u Hrvatskoj za 2023. godinu su Dječji vrtić Čigra iz Zagreba, Osnovna škola Fran Koncelak Drnje iz Koprivničko-križevačke županije, Sveučilište u Zagrebu (FER) za projekt u srednjoškolskom obrazovanju te Sveučilište Jurja Dobrile u Puli za izniman doprinos strukovnom obrazovanju.

Nagrada EITA se dodjeljuje jednom godišnje u četiri kategorije, za rani i predškolski odgoj i obrazovanje, osnovnoškolsko obrazovanje, srednjoškolsko obrazovanje, te strukovno obrazovanje i osposobljavanje u svakoj od 33 zemlje uključene u program Erasmus+. EITA
je pokrenuta kako bi istaknula postignuća nastavnika i škola, čineći njihov rad vidljivim, promičući iznimne prakse poučavanja i učenja, potičući uzajamno učenje osoblja škole te ističući vrijednost programa Erasmus+ za europsku suradnju nastavnika.
Predstavljamo hrvatske dobitnike koji su ovo prestižno priznaje osvojili zahvaljujući svojim inovativnim Erasmus+ projektima kojima je u fokusu digitalna transformacija obrazovanja.

1.) Dječji vrtić Čigra iz Zagreba uspješno je proveo Erasmus+ projekt „Digitalne kompetencije odgojitelja za suvremenu pedagošku praksu“. Ovaj inovativni projekt, nagrađen Europskom nagradom za inovativno poučavanje - EITA, fokusirao se na unapređenje digitalnih kompetencija odgojitelja i integraciju tehnologije u predškolski odgoj uz poštivanje ključnih pedagoških načela.
Projekt je prepoznao potrebu za odgovornom upotrebom digitalnih alata te je implementirao interdisciplinarni pristup, educirajući odgojitelje, roditelje i zajednicu. Kroz 13 strukturiranih tečajeva, odgojitelji su stekli znanje i vještine za integraciju digitalnih praksi u svakodnevni rad. DV Čigra postupno je provodio digitalnu transformaciju kojoj su u fokusu učenja djeca, naglašavajući digitalnu sigurnost i uspostavljajući podršku za roditelje i zajednicu. Djeci su omogućili učenje kroz eksperimentiranje, logiku, inovacije i igru.
U konačnici, uspjeh dječjeg vrtića Čigra u realizaciji ovog projekta nije bio samo u prihvaćanju suvremenih tehnologija – već i u promjeni percepcije. Kroz primjere dobre prakse, međunarodne suradnje i vještog korištenja digitalnih tehnologija, vrtić je pokazao prednosti uravnoteženog pristupa obrazovanju. Ostvarili su misiju obrazovanja građana 21. stoljeća, koristeći tehnologiju kao alat, a ne prepreku.

2.) Osnovna škola Fran Koncelak Drnje iz Koprivničko-križevačke županije ostvarila je uspješnu suradnju s europskim partnerima kroz Erasmus+ projekt SLAM, unapređujući STEM obrazovanje u četiri države. Projekt je potaknuo suradnju između škola u Hrvatskoj, Cipru, Grčkoj i Estoniji, okupljajući preko 250 učenika (od 13 do 15 godina), 28 nastavnika te druge različite dionike iz zajednice.
Svaka škola fokusirala se na određenu STEM disciplinu odražavajući SLAM akronim: STEM Learning Activities & Methodology. Unatoč početnim specijalizacijama, svi su aktivno pridonijeli aktivnostima u znanosti, tehnologiji, inženjerstvu i matematici. Partneri su ostvarili ciljeve podizanja razine kognitivnog znanja, jačanja kompetencija, poboljšanja jezičnih vještina, te uvođenja inovativnih metoda poučavanja i integracije izvannastavnih aktivnosti. Projekt je rezultirao razvojem STEM edukativnih kompleta, metodoloških brošura, tutoriala, knjiga s učeničkim znanstvenim izvješćima i STEMopoly igre.
Ovaj projekt nije samo obogatio neposredna iskustva, već je i postavio temelje trajnom napretku u STEM obrazovanju. Učitelji su postali kreativniji i otvoreniji, pridonoseći modernom, dinamičnom i kooperativnom obrazovnom okruženju. Navedeni razlozi bili su presudni za osvajanje Europske nagrade za inovativno poučavanje – EITA.

3.) Erasmus+ projekt RoboGirls, Sveučilišta u Zagrebu odnosno Fakulteta elektrotehnike i računarstva (FER) u partnerstvu s kolegama iz Hrvatske, Grčke, Španjolske, Irske i Cipra, osigurao je potporu djevojkama u aktivnostima iz područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM) putem robotike i kodiranja. Projekt je pokrenut s ciljem smanjenja rodnog jaza u STEM području pružanjem korisnih smjernica, e-učenja, edukacija za nastavnike i preporuka za obrazovne politike koje pridonose smanjenju jaza među spolovima. Potiče rodnu ravnopravnost, jača sposobnosti nastavnika i inspirira djevojčice za uspjeh u digitalnim područjima.
Projekt RoboGirls stvara preduvjete za nadilaženje rodnih stereotipa u STEM zanimanjima, pružajući djevojkama pozitivne uzore i potičući ih na razmišljanje o karijerama u STEM-u. Kroz aktivnosti za učenike i nastavnike, stvaranje vodiča i inovativne platforme za e-učenje, projekt promiče rodno neutralno STEM obrazovanje i inkluzivnost. U projektu koji je probio barijere, osnažujući ruralne škole, imigrante i učenike s invaliditetom sudjelovalo je više od 1.300 učenika i 70 učitelja u pet zemalja.
Ana Sović Kržić, profesorica na FER-u i koordinatorica projekta, naglašava kako obrazovanje može prevladati prepreke i potaknuti pojedince da oslobode svoj potencijal. Projekt je zasluženo dobio Europsku nagradu za inovativno poučavanje (EITA).

4.) Još je jedno hrvatsko sveučilište nositelj projekta kojim se uvode inovacije školski program. Riječ je o Sveučilištu Josipa Jurja Dobrile u Puli i njihovu Erasmus+ projektu 3D and Virtual Reality Technologies for VET (3D4VET) koji je učenicima strukovnih škola omogućio stjecanje znanja o novim tehnologijama: CAD modeliranju, 3D printanju i virtualnoj stvarnosti. Istovremeno su postignuti inovativni rezultati koji unaprjeđuju svladavanje gradiva u dvije strukovne škole, kao što su izrada 3D model robotske ruke za Industrijsko-obrtničku školu Pula, 3D model interaktivne kralježnice za pulsku Medicinsku školu koji učenicima kroz videoigru pomaže učiti na inovativan i zanimljiv način. Kao inkluzivni bonus rezultat nastao je 3D model pulske Arene koji pomaže slijepim i slabovidnim osobama doživjeti kulturno-povijesnu baštinu Pule.
U suradnji s partnerima iz Hrvatske, Francuske i Rumunjske, stvoreni su intelektualni rezultati za slobodno korištenje, poput "Priručnika za 3D recepte" i E-learning tečaja - "Smjernice za 3D i VR iskustvo". Projekt je osvojio dva međunarodna inovatorska priznanja te Europsku nagradu za inovativno poučavanje 2023. godine.
Voditelj projekta, izvanredni profesor dr. sc. Sven Maričić, pionir tehnologije 3D printa u Hrvatskoj, uspješno je demonstrirao kako nove tehnologije mogu modernizirati strukovno obrazovanje, čineći ga atraktivnim za učenike i prilagođavajući ga suvremenim potrebama tržišta rada. Profesor Maričić također aktivno popularizira znanost kroz 3D radionice za djecu i odrasle.