EITA 2025: Europska jezična oznaka (ELL) uvodi se kao nova kategorija nagrade
Europska nagrada za inovativno poučavanje (European Innovative Teaching Award - EITA) i Europska jezična oznaka (European Language Label - ELL) prestižne su nenovčane nagrade koje prepoznaju i slave izvrsnost u inovativnom poučavanju i učenju jezika u okviru Erasmus+ programa, s ciljem vrednovanja i povećanja atraktivnosti učiteljske profesije te doprinosa strateškim prioritetima Europskog obrazovnog prostora.

Europska nagrada za inovativno poučavanje i Europska jezična oznaka pridonose strateškom prioritetu Europskog obrazovnog prostora koji se fokusira na "poboljšanje kompetencija i motivacije u obrazovnoj profesiji". Također prepoznaju doprinos programa Erasmus+ Europskom obrazovnom prostoru te važnost suradnje i umrežavanja škola diljem Europe. Predviđen je daljnji rad na Europskom obrazovnom prostoru kao dijelu Unije vještina. To će se odraziti na buduću EU Agendu za učitelje koja poziva na poboljšanje radnih uvjeta, osposobljavanja i izgleda za karijeru nastavnika. EITA i ELL relevantni su alati za potporu ovim političkim ciljevima dok istovremeno doprinose najširoj mogućoj vidljivosti i prikazivanju postignuća nastavnika.
EITA i ELL dijele zajedničku ciljnu skupinu i zajedničke široke ciljeve usmjerene na uključivanje nastavnika i instruktora stranih jezika u europsku suradnju kroz Erasmus+ projekte. Riječ je o nenovčanim nagradama, čiji je cilj vrednovanje i podizanje atraktivnosti učiteljske profesije, točnije, prepoznavanje uključenosti nastavnika u uspješne Erasmus+ projekte i njihove rezultate. Od 2025. godine ELL je postala peta kategorija EITA nagrada, budući da će se povezivanjem ovih dviju nagradnih inicijativa poboljšati koherentnost i stvoriti veća vidljivost za obiju nagrada.

Specifični ciljevi Europske nagrade za inovativno poučavanje i Europske jezične oznake su:
- proslaviti postignuća nastavnika i škola te učiniti njihov rad vidljivijim,
- utvrditi i promicati iznimne prakse poučavanja i učenja,
- poticati uzajamno učenje nastavnika i osoblja škole,
- isticati vrijednost programa Erasmus+ za europsku suradnju nastavnika.
Tijekom aktualnog programskog razdoblja aktualnog, od 2021. do 2024. godine dodjeljivale su četiri nagrade po zemlji sudionici programa Erasmus+, a od ove, 2025. godine na listu je dodana i peta kategorija – za Europsku jezičnu oznaku:
- rani i predškolski odgoj i obrazovanje,
- školsko obrazovanje (osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje),
- škole u sustavu strukovnog obrazovanja i osposobljavanja (strukovne škole),
- obrazovanje odraslih,
- Europska jezična oznaka (European Language Label - ELL).
Agencija za mobilnost i programe EU sastavit će konačan popis projekata kojima će se dodijeliti Europska nagrada za inovativno poučavanje u odgovarajućim kategorijama.

Kriteriji prihvatljivosti i odabira
Postupkom odabira koji je ustanovila Agencija za mobilnost i programe EU odabrat će se uspješni projekti za dodjelu Europske nagrade za inovativno poučavanje na temelju sljedećih kriterija.
Kriteriji prihvatljivosti
Nacionalne agencije u svakoj zemlji sudionici programa trebale bi odabrati projekte kojima će se dodijeliti Europska nagrada za inovativno poučavanje među završenim projektima u okviru Ključne aktivnosti 1 (projekti mobilnosti u svrhu učenja) i Ključne aktivnosti 2 (projekti partnerstva) programa Erasmus+.
U pravilu bi za EITA-u trebalo razmotriti završene projekte koji su započeli između 2020. i 2024. godine. Nacionalna agencija trebala bi birati dobitnike samo među vlastitim sufinanciranim projektima. Projekt koji je dobio EITA-u prethodnih godina ne može se ponovno uzeti u obzir.
Napomena: To znači da se u obzir mogu uzeti samo KA219/KA229 matični projekti. U iznimnim slučajevima, kada dotična nacionalna agencija nema na raspolaganju dovoljno velik broj završenih projekata iz navedenog razdoblja, može razmotriti projekte koji su financirani tijekom prethodnih godina programa Erasmus+.
Završenim projektom se smatra projekt čije je završno izvješće uredno podneseno, ocijenjeno i zaključeno u administrativnom smislu.
Nacionalne agencije mogu smanjiti broj projekata koji se uzimaju u obzir pri odabiru određivanjem višeg ili nižeg praga bodova dobivenih u završnoj fazi izvješća. To bi se moglo dogoditi zbog sveukupnog velikog broja dodijeljenih projekata koje treba ocijeniti, potrebe za uravnoteženjem nedovoljno zastupljenih sektora, nedostatka konkretnih informacija u opisima projekata itd.
Kriteriji odabira – tematski prioritet
Komisija svake godine definira tematsko područje koje projekti moraju obuhvatiti kako bi se mogli razmatrati za Europsku nagradu za inovativno poučavanje. Godišnja tema EITA-e za 2025. godinu je Građansko obrazovanje - sudjelovanje u demokratskom životu, zajedničke vrijednosti i građanski angažman.
Godišnja tema istražuje osnaživanje ljudi da postanu aktivni građani, promiče društvenu uključenost i osigurava da različiti glasovi pridonose oblikovanju uključivije i demokratičnije Europe. To uključuje razumijevanje konteksta Europske unije, posebice u pogledu zajedničkih vrijednosti EU-a, uključujući poštivanje demokratskih načela, ljudskog dostojanstva, jedinstva i različitosti, međukulturalnog dijaloga kao i europskog društvenog, kulturnog i povijesnog nasljeđa.
Tema se također bavi ograničenim sudjelovanjem građana u demokratskim procesima i njihovim nedostatkom znanja te im pokušava pomoći da prevladaju poteškoće u aktivnom uključivanju i sudjelovanju u svojim zajednicama te u političkom i društvenom životu Unije kroz formalne ili neformalne aktivnosti učenja. Aktivno građanstvo i etika u cjeloživotnom učenju mogu pomoći u poticanju razvoja društvenih i međukulturalnih kompetencija, kritičkog mišljenja i medijske pismenosti.
Pri organizaciji postupka odabira, relevantni projekti koji se bave godišnjom temom mogu se utvrditi na temelju ključnih riječi ili prioriteta/tema, dostupnih na obavijesnim pločama programa Erasmus+ i platformi za rezultate projekata Erasmus+: „EU građanstvo“, „EU svijest“, „Demokracija“, „Europski identitet“, „Demokracija i uključivo demokratsko sudjelovanje“, „Građanski angažman“, „Odgovorno građanstvo“, „Europski identitet i vrijednosti”, “Medijska pismenost i borba protiv dezinformacija”, “Interkulturalno/međugeneracijsko obrazovanje i (cjeloživotno) učenje” itd.
Kriteriji za dodjelu – inovacijska obilježja
EITA će se dodjeljivati na temelju sljedećih kriterija. Svaki kriterij treba se ocijeniti na ljestvici od 1 (loše) do 10 (izvrsno):
Korištene metodologije | Na koji su način pristupi poučavanju i učenju koji su razrađeni i provedeni u projektu inovativni?
|
Inovacijska okružja | Na koji način okružja za učenje u projektu podupiru inovativne pristupe poučavanju i učenju?
|
Uloga nastavnika | Na koji način nastavnici/obrazovni djelatnici uključeni u projekt utječu na inovativne procese poučavanja i učenja?
|
Učinak i rezultati | Kakav je učinak inovativnih procesa poučavanja i učenja koji su razrađeni i provedeni u projektu?
|