Uključivanje i raznolikost
Erasmus+ i Europske snage solidarnosti osobama s manje mogućnosti nude dodatnu financijsku potporu kako bi sudjelovali na projektima.
Osobe s manje mogućnosti su osobe kojima je potrebna dodatna podrška zbog toga što su u nepovoljnom položaju u odnosu na druge (siromaštvo, izoliranost mjesta u kojem žive, intelektualne sposobnosti, odrastanje bez roditelja, zdravstveni problemi i sl.).
Jedna je od glavnih vrijednosti Europske unije da svaka osoba ima pravo na kvalitetno i uključivo obrazovanje, osposobljavanje i cjeloživotno učenje kako bi održala i stekla vještine pomoću kojih može u potpunosti sudjelovati u društvu i tržištu rada.
Da bi to postigli, programi Erasmus+ i Europske snage solidarnosti nude razne mehanizme i financijsku potporu za jednako i aktivno uključivanje sudionika s manje mogućnosti. Primjerice, osobe s invaliditetom mogu dobiti plaćenog asistenta tijekom putovanja i boravka na projektu.
U fokusu oba programa su i organizacije koje provode uključive projekte (bave se uključivim temama i/ili uključuju osobe s manje mogućnosti).
Prijaviteljima projekata i korisnicima oba programa nudimo podršku u uključivanju osoba s manje mogućnosti u projekte, a osobama s manje mogućnosti nastojimo olakšati sudjelovanje u aktivnostima. Godišnje održavamo radionice za prijavitelje projekata, Sajam uključivih projekata, promoviramo primjere uspješnih uključivih projekata te širimo informacije i podižemo svijest o tom prioritetu.
Primjeri dobre prakse
Moje Erasmus+ iskustvo: Antonio Vicković, mlada osoba oštećenog vida
„Da nije bilo Erasmusa, vjerojatno ne bih bio toliko otvoren i opušten. Vjerojatno se ne bih toliko družio s prijateljima. Ne bih stekao socijalne vještine, ali i neke vrijedne digitalne vještine“, kaže Antonio Vicković.
2014. godine, tada 22-godišnji Antonio otišao je na svoju prvu razmjenu mladih u Rigu, u Latviji. Iako je dugo dvojio prijaviti se na projekt iz raznih strahova poput toga kako izaći iz svoje sigurne zone i sam krenuti na putovanje među nepoznate ljude, Antonio se ipak odvažio i sudjelovao na desetodnevnoj razmjeni. Pobijedio je, kaže, vlastiti strah i otkrio da može mnogo više nego što je mislio, a potom svake godine sudjelovao na novoj razmjeni, svaki put u drugoj zemlji!
Posebno ističe razmjenu mladih „Mobilnost, edukacija, komunikacija”, održanu 2018. godine u Zadru, u kojoj je sudjelovalo više od 50 mladih osoba s oštećenim vidom iz čak 17 zemalja. Zahvaljujući aktivnom sudjelovanju, Antonio je napredovao od sudionika do voditelja hrvatske grupe mladih.
Njegov primjer najbolje ilustrira koliko su takvi projekti vrijedan doprinos kvaliteti života mladih osoba s manje mogućnosti te kako mogu pozitivno utjecati na njihovo uključivanje u društvo.
Kazalištem protiv predrasuda i diskriminacije
Kako bi s pomoću edukativnog teatra poboljšala zapošljavanje osoba s manje mogućnosti, Udruga za prevenciju stigmatizacije i edukaciju teatrom UPSET u suradnji sa sedam međunarodnih partnera iz šest europskih država pokrenula je strateško partnerstvo pod nazivom „Edukativni teatar kao mjesto podizanja inkluzije i zapošljivosti osoba sa smanjenim mogućnostima – Educathe+”. Zajedničkim su snagama, razmjenjujući iskustva i sudjelujući na međunarodnim radionicama temeljenim na dramsko-akcijskom modelu, istraživali prepreke na koje osobe s manje mogućnosti nailaze na tržištu rada i u društvenom životu. Svako istraživanje završilo je javnim nastupom kojim su sudionici upozorili na istraženi problem i predstavili pozitivne akcije kojima bi se taj problem mogao riješiti.
Uključivanje je jedna od prioritetnih mjera Srednje škole Stjepana Sulimanca u Pitomači
„2021. godine preko 50% učenika koji su sudjelovali na mobilnosti su bili sudionici s manje mogućnosti, odnosno učenici u nepovoljnijem položaju u odnosu na svoje europske vršnjake. Koncem rujna na mobilnosti u Portugalu u našem timu je bila i jedna slijepa učenica koja je uspješno i sa svim pohvalama odradila svoju praksu u tvrtki koja se bavi upravo inkluzijom mladih. Rekla nam je da je otkrila da može postići puno više nego što je mislila“, otkrio nam je Josip Ivoš, ravnatelj najmlađe škole u Republici Hrvatskoj, Srednje škole Stjepana Sulimanca u Pitomači.
Ambasadori uključivanja i raznolikosti
za podršku i savjete
Osnovna škola Josipa Matoša
Osnovna škola Josipa Matoša u Vukovaru jedina je samostalna škola za učenike s teškoćama u razvoju u Vukovarsko-srijemskoj županiji. Škola surađuje s različitim udrugama i organizacijama u Republici Hrvatskoj ali i u inozemstvu koje rade s djecom i mladima s teškoćama u razvoju. Zbog inovativnog pristupa pedagogiji u području obrazovanja djece s teškoćama u razvoju nagrađeni su novoustanovljenom Europskom nagradom za inovativno poučavanje 2021.
Tomislav Pavlović, Osnovna škola Ludina
Osnovna škola Ludina u svoje aktivnosti uključuje djecu s manje mogućnosti te djeluje na temeljima razvijene ekološke svijesti, poduzetničkoga duha, nenasilnoga ponašanja, odgovornog građanstva i solidarnosti kako bi osnažili učenike znanjem, vještinama i motivacijom za cjeloživotno učenje.
dr. sc. Tihomir Žiljak, Hrvatsko andragoško društvo
Hrvatsko andragoško društvo pruža usluge informiranja, obrazovanja i poticanja znanstveno-istraživačkog rada u području obrazovanja odraslih osoba. Potpredsjednik društva dr. sc. Tihomir Žiljak, znanstvenik je s više od 40 godina iskustva u području obrazovanja odraslih u Hrvatskoj.
Hrvatski savez gluhoslijepih osoba Dodir
Hrvatski savez gluhoslijepih osoba "Dodir" radi na promicanju interesa gluhoslijepih osoba u Republici Hrvatskoj i izvan nje ostvarivanjem njihovih temeljnih ljudskih prava na edukaciju, rehabilitaciju, komunikaciju i socijalizaciju.
Brigita Jerić, Centar za odgoj i obrazovanje “Slava Raškaj”
Centar za odgoj i obrazovanje "Slava Raškaj" Zagreb ustanova je koja se bavi se pružanjem usluga djeci oštećena sluha, djeci uredna sluha s poremećajem govorno-jezične komunikacije, djeci s komunikacijskim teškoćama iz spektra autizma te djeci s višestrukim teškoćama, od rođenja do 30. godine života.
Mladen Tota, Srednja škola Čakovec
Srednja škola Čakovec obrazuje učenike kroz programe opće gimnazije te tri medicinska smjera. Progam za njegovatelje je namijenjen učenicima s teškoćama u razvoju. Baš u skladu s njihovom misijom, uvijek iznova pronalaze bolje načine obrazovanja kako bi svoje učenike uspješno pripremili za životne izazove koji su pred njima. Nove metode, entuzijazam i kreativnost profesora, otvorenost prema novim idejama temelj su njihova rada. O tome svjedoče njihovi Erasmus+ projekti u koje se uvijek trude uključiti učenike s manje mogućnosti.
prof. dr. sc. Lelia Kiš-Glavaš, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Prof. dr. sc. Lelia Kiš-Glavaš je profesorica u trajnom zvanju na Odsjeku za inkluzivnu edukaciju i rehabilitaciju. Magistrirala je na Fakultetu za defektologiju (danas Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet) na temu „Bazična perceptivno-motorička stimulacija u radu s djecom s težom mentalnom retardacijom“ te doktorirala na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu na temu „Promjena stava učitelja prema edukacijskoj integraciji djece usporenog kognitivnog razvoja“.
Članica je Nacionalne skupine za unapređenje socijalne dimenzije visokog obrazovanja (MZO), Povjerenstva Vlade RH za osobe s invaliditetom te Radne skupine za izradu Nacrta smjernica za planiranje individualiziranih obrazovnih programa i individualiziranih pristupa učenju i poučavanju za učenike s teškoćama (MZO).
Autorica je i suatorica niza izvješća i radova posvećenih uključivanju.
doc. dr. sc. Jurica Babić, Fakultet elektrotehnike i računarstva
Doc. dr. sc. Jurica Babić koordinator je KA2 projekta INNOSID (Innovative Solutions based on Emerging Technologies for Improving Social Inclusion of People with Disabilities) čiji je cilj poboljšati društvenu uključenost osoba s invaliditetom kroz razvoj inovativnih IT rješenja zasnovanih na novim tehnologijama. Kroz Erasmus+ projekte Fakultet elektrotehnike i računarstva aktivno radi na prilagodbi IKT alata za unaprjeđenje života osoba s manje mogućnosti.
Hrvatska škola Outward Bound
Outward Bound Hrvatska je udruga koja radi s mladima u okviru programa Erasmus+ i Europske snage solidarnosti na način da uključuje mlade iz alternativne skrbi, migrante, NEET i mlade s društvenim preprekama. Njihova misija je poticanje mladih da otkriju svoj potencijal i stvore bolji svijet za sebe i svoju okolinu.
Forum za kvalitetno udomiteljstvo djece - udomitelji za djecu
Forum za kvalitetno udomiteljstvo djece je neprofitna organizacija usmjerena na poticanje i pružanje podrške razvoju i praksi kvalitetnog udomiteljstva djece u Hrvatskoj. Svoj rad temelji na aktivnom uključivanju te osnaživanju djece, mladih i udomitelja. Također je fokusirana na podržavanje pozitivnih incijativa i samopomoći te na uvažavanje i poštivanje različitosti u skladu s međunarodno prihvaćenim standardima.
Savez udruga Rojca
Savez udruga Rojca je kulturni centar nevladinih udruga kojima je cilj aktivirati civilno društvo u razvoj kulturne politike Pule. Raznim tribinama, predavanjima, okruglim stolovima te drugim aktivnostima nastoji proširiti ponudu neformalnog obrazovanja u gradu, ali i potaknuti mlade da kritičkim promišljanjem mijenjaju kulturnu scenu u skladu s vlastitim potrebama i zanimanjima.
Javna ustanova "Pećinski park Grabovača"
Pećinski park Grabovača jedini je pećinski park u Hrvatskoj, a kao takav jedinstven je i u svijetu. Aktivno provodi projekte u okviru programa Erasmus+ i Europske snage solidarnosti u sklopu kojih uključuje sudionike s manje mogućnosti.
Odluka o imenovanju Ambasadora uključivanja i raznolikosti